Rodzaje Zumby

Powszechnie uważa się, że Zumba jest praktycznie dla każdego. Jednak oczywistością jest, że nieco inny trening powinny wykonywać kilkuletnie dzieci, inni dorośli będący w sile wieku, a jeszcze inny osoby starsze czy ci, którzy dopiero zaczynają ćwiczyć po latach przerwy. Dlatego też ułożonych zostało kilka różnych programów Zumby, z których każdy przeznaczony jest dla nieco innej grupy odbiorców.

Zumba (basic)

Jako Zumba lub Zumba Fitness określane są najbardziej uniwersalne zajęcia, których grupa docelowa jest najszersza. W bezstresowej, imprezowej atmosferze, wykonuje się nieskomplikowane taneczne układy. Ich podstawą są latynoamerykańskie rytmy, dla urozmaicenia jednak dodawane są także kroki z twista, rock and rolla, bollywood czy afro. Aby zacząć trening nie trzeba znać choreografii – jest ona na tyle prosta, że już po pierwszych zajęciach więcej będzie energii i pozytywnego uśmiechu niż stresu z tego, że coś nie do końca wyszło.

Zumba Gold

Zumba Gold to zajęcia dla wszystkich tych, którzy z różnych względów nie mogą sobie pozwolić na bardzo intensywny trening. Grupą odbiorców są więc osoby starsze, kobiety w ciąży, ludzie po zabiegach i urazach, chorzy na cukrzycę czy nadciśnienie, a także ci wszyscy, którzy nie ćwiczyli od dawna i chcą powoli zacząć wracać do dawnej formy. Zajęcia są zazwyczaj nieco krótsze od tradycyjnych. W ich trakcie jest oczywiście dużo radosnej zabawy przy rytmach latino, jednak nieco dłuższa niż zwykle jest rozgrzewka i streching.

Zumba Toning

Zumba Toning jest przeciwieństwem Zumby Gold. To forma bardzo intensywna, w której odnajdą się ludzie skoncentrowani na spalaniu całej masy kalorii, intensywnym rzeźbieniu sylwetki, zdecydowanym wzmacnianiu mięśni i układu krążenia, a przy tym radosnym tańcu. Podczas ćwiczeń wykorzystuje się niewielkie, lekkie ciężarki, pełniące jednocześnie funkcję marakasów, dzięki którym podkreśla się rytm. Obciążenia sprawiają, że uwydatniona zostaje praca poszczególnych mięśni oraz wzmocnione całe partie ciała (np. brzuch).

Zumba Gold-Toning

 

Gold Toning to połączenie mniej intensywnego treningu z wykorzystaniem lekkich ciężarków-marakasów. Dostajemy więc ćwiczenia spalające, siłowe i taneczne w jednym. Wszystko dostosowane do możliwości i umiejętności ćwiczących.

Zumbatomic

Na Zumbatomic zaproszone powinny czuć się wszystkie dzieci w wieku 4-12 lat. Podczas treningu do różnorodnych tańców wplata się bowiem nie tylko formy fitnessowe, ale też rozmaite gry i zabawy. Zumbatomic to więc doskonała okazja do tego, by młodsi poćwiczyli choreografię, nauczyli się samodyscypliny, ukształtowali prawidłową sylwetkę oraz wzmocnili metabolizm. Wszystko to na przyjemnych, tanecznych zajęciach.

Aqua Zumba

Aqua Zumba to, mówiąc najprościej, wielka, latynoamerykańska impreza w basenie. Klasyczna Zumba modyfikowana jest na potrzeby środowiska wodnego, do niej zaś dodane są elementy Aqua aerobiku. Co ważne, ćwiczenia w wodzie są w pełni bezpieczne dla stawów i kości, dlatego wykonywać je może każdy. Dodatkowo, dzięki oporowi stawianemu przez wodę, w krótszym czasie spala się więcej kalorii, a także lepiej wzmacnia siłę ii wytrzymałość mięśniową oraz ogólną wydolność organizmu. Aby trenować Aqua Zumbę nie jest wymagana umiejętność pływania.

Zumba in the Circuit

Zumba in the Circuit to forma treningu obwodowego, w którym wykonuje się 8-12 ćwiczeń uszeregowanych w jeden obwód angażujący różne grupy mięśni. Zajęcia trwają średnio 30 minut i oczywiście połączone są z krokami tanecznymi wykonywanymi do muzyki latino.

Zumba Sentao

źródło: thelcissue.co.uk

Zumba Sentao to jeszcze mało znana forma Zumby. Treningowe choreografie wykorzystują krzesła, przez co zwiększa się swoją siłę, poprawia równowagę, modeluje sylwetkę, a także podnosi wydolność serca. Wszystko to w nowy, rzadko spotykany dotąd sposób.