Uśmiech dobry na stres

źródło zdjęcia: radosnie.pl

Tara Kraft i Sarah Pressman z Uniwersytetu w Kansas postanowiły zbadać relacje pomiędzy stresem i uśmiechem. W tym celu podzieliły 169 osób na 3 grupy i kazały poszczególnym gronom przybrać różne rodzaje uśmiechu: neutralny, zwykły i uśmiech Duchenne`a uważany za szczery, bo wymaga użycia wielu mięśni  w okolicy oka.

Uczestnicy musieli trzymać w ustach w określony sposób pałeczki do jedzenia. Biorącym udział w eksperymencie powiedziano, że przedmiotem badań ma być ich zdolność do wykonywania kilku rzeczy naraz. Potem wszystkie grupy musiały narysować mniej sprawną ręka gwiazdę, patrząc jedynie na jej odbicie w lustrze. Oprócz tego uczestnicy wsadzali rękę do lodowatej wody. Zadania miały zestresować wszystkich członków grupy.

Okazało się jednak, że osoby, które uśmiechały się miały niższe tętno od tych z neutralnym wyrazem twarzy. Najlepiej wypadły osoby utrzymujące uśmiech Duchenne`a. Z badania wynika, że możemy wpływać na  własne samopoczucie. Wystarczy uśmiechać się w sytuacjach stresowych nawet, jeśli ta reakcja nie będzie do końca naturalna. Najlepiej oczywiście uśmiechać się szczerze, bo według naukowców to właśnie wtedy najbardziej obniża się  kortyzol, hormon wydzielający się w warunkach stresowych. Wyzwanie jest trudne, ale możliwe do wykonania. Stawką jest w końcu udane życie.

 źródło: zlapbalans