Jak walczyć z cellulitem? – cz. I, przyczyny i profilaktyka

Cellulit, czyli charakterystyczne pofałdowania na udach, biodrach i pośladkach, to zmora nawet młodych kobiet. Często mają go panie z nadprogramowymi kilogramami, choć i tych szczupłych niejednokrotnie on nie omija. W walce z cellulitem najważniejsza jest profilaktyka. Jednak gdy pomarańczowa skórka już się pojawiła, jeszcze nic straconego. Na szczęście są sprawdzone metody, dzięki którym nasza skóra odzyska dawną jędrność i gładkość.

źródło: shutterstock.com

Skąd się bierze cellulit?

Główną przyczyną powstawania cellulitu jest nadmiar estrogenów, który pojawia się zwłaszcza w okresie dojrzewania i niedługo po nim, a także podczas ciąży. Jednak sam on często nie powoduje pomarańczowej skórki. Do jej pojawienia przyczyniają się jeszcze takie rzeczy jak: siedzący tryb życia, niewłaściwa (m.in. zbyt tłusta i słona) dieta, picie nazbyt dużych ilości mocnych kaw lub herbat czy spożywanie zbyt małej ilości płynów dziennie.

Gdy powyższe czynniki wystąpią, może dojść do nieprawidłowego rozmieszczenia w tkance podskórnej tłuszczu, wody i produktów przemiany materii. Zaczną się one zbijać w małe grudki, które my zauważymy w postaci cellulitu.

źródło: sxc.hu

Po pierwsze: profilaktyka

Mówi się, że łatwiej leczyć przyczyny niż skutki. W przypadku cellulitu jest to w pełni prawdą, dlatego warto już w bardzo młodym wieku zadbać o dietę, która „odstraszy” tę przypadłość. Przede wszystkim powinniśmy zadbać, by w naszym codziennym jadłospisie zmniejszyć ilość tłuszczów, cukrów i soli. To bowiem ich zbyt duża ilość prowadzi do zaburzenia prawidłowej przemiany materii, a przez to do zatrzymywania w organizmie większych ilości wody.

Zamiast tych składników umieśćmy w naszym menu warzywa i owoce. Polecane są zwłaszcza te bogate w witaminę C, odpowiadającą za odtwarzanie nadającego skórze elastyczności kolagenu. Mocną kawę czy herbatę zamieńmy na wodę mineralną, słabszą zieloną herbatę czy napary ziołowe. Powinno być ich minimum 1,5 litra na dobę, dzięki czemu dobrze wypłucze się z organizmu toksyny.

źródło: sxc.hu

Kolejny element dobrej profilaktyki to aktywność fizyczna. Zwłaszcza ta, która wzmacnia uda, biodra i pośladki. Może więc nią być jazda na rowerze, pływanie, fitness czy przysiady lub codzienne ćwiczenia rozciągające te partie ciała.