Co jeść po wysiłku fizycznym ?

fot. freestockimages

Powszechnie wiadomo, że nie należy się przejadać przed wysiłkiem fizycznym. Organizm jest wtedy obciążony koniecznością strawienia dostarczonego pożywienia i dla mięśni może już nie starczyć energii. Może to skutkować niestrawnością. Dużo rzadziej zastanawiamy się jednak co jeść po zakończonych ćwiczeniach. Tymczasem ma to duże znaczenie dla wzmocnienia efektów uprawianych sportów.

Podobnie jak w przypadku zaleceń co do posiłków przed ćwiczeniami, nie powinniśmy też od razu rzucać się na jedzenie po skończonych ćwiczeniach. Minimum pół godziny, a najlepiej godzina przerwy zanim zdecydujemy się na przekąskę powinny wystarczyć. Po wyjściu z basenu, przebiegnięciu kilku kilometrów lub właśnie zakończonej sesji treningowej na siłowni tym, czego najbardziej potrzebują nasze mięśnie jest białko. Najlepszymi produktami, które szybko dostarczą tego składnika naszemu organizmowi jest oczywiście mięso, a także jaja oraz warzywa strączkowe. Najważniejsze są zapasy glikogenu, bez niego jakikolwiek wysiłek będzie nas szybko męczył. Jego dobudowa możliwa jest właśnie dzięki zbilansowanym posiłkom po treningu.

Przydatne będą też witaminy – najważniejsze by posiłek był wysokoenergetyczny (czyli bogaty w węglowodany), przy niskiej zawartości tłuszczu. To pomoże utrzymać nas w dobrej formie, pozwoli naszym mięśniom szybko się zregenerować.

fot. freestockimages

Co najlepiej jeść po skończonych ćwiczeniach?

Bardzo dobrym pomysłem jest koktajl przyrządzony z mleka lub jogurtu i bananów. Mleko i jogurt to świetne źródła białka. Banan dostarczy węglowodanów oraz magnezu i potasu. Podobnie dobrym wyborem są kanapka z chudą wędliną, jajkiem albo kawałek łososia z warzywami. W każdym z tych przypadków produkty pochodzenia zwierzęcego dostarczą nam porcję białka. Warzywa i kromka ciemnego pieczywa to niezbędna dawka węglowodanów i witamin. Jak widać opcji mamy sporo. Ważne by pilnować by efektów intensywnego wysiłku nie zmarnotrawić pochłaniając frytki, batony i słodzone napoje.

fot. freestockimages

fot. freestockimages

źródło: zlapbalans